تاریخ 1396/11/30         ساعت 10:09:37     گروه خبری ترجمه

در این میان شبکه های بی سیم می توانند مرز ها را نیز در بانکداری برداشته و هر مشتری را در هر بانکی، هر شعبه ای و در هر زمان و مکانی به یکدیگر متصل نمایند. این بار با ظهور زیر ساخت قدرتمندی همچون نسل پنجم در آینده نزدیک مواجه هستیم که منجر به گسترش World Wide Wireless Web یا WWWW خواهد شد ......
نویسندگان : شبنم نمازکار ، علیرضا کریمی

چکیده :

از آنجایی که ظهور تکنولوژی های زیرساختی مختلف همواره بر آینده تکنولوژی های بانکداری همانند دستگاه های خوپرداز، اینترنت بانک و بانکداری موبایل تاثیر گذاشته و بانک ها می توانند از طریق آنها مشتریان جدید جذب نمایند و در نتیجه آن بانکداری را جذاب تر، دسترس پذیر تر و آسان تر کنند. در این میان شبکه های بی سیم می توانند مرز ها را نیز در بانکداری برداشته و هر مشتری را در هر بانکی، هر شعبه ای و در هر زمان و مکانی به یکدیگر متصل نمایند. این بار با ظهور زیر ساخت قدرتمندی همچون نسل پنجم در آینده نزدیک مواجه هستیم که منجر به گسترش World Wide Wireless Web یا WWWW خواهد شد. نسل پنجم نه تنها بستر ارتباطی را دچار تحول بزرگی خواهد کرد بلکه لاجرم هم باعث بوجود آمدن کسب و کار های جدیدی خواهد شد و هم بر آینده بانکداری تاثیر خواهد گذاشت. نسل پنجم امکان افزایش حجم ارتباط های بسیار بزرگتری را در شبکه ارتباطی فراهم خواهد کرد و از طرفی بر سرعت ارتباط ها تاثیرهای شگرفی خواهد گذاشت که اینها تنها قسمتی از بهبود هایی است که نسل پنجم نسبت به نسل چهارم از خود داراست که در نتیجه آن ها انعطاف پذیری و هوشمندی را در هسته شبکه افزایش خواهد داد چرا که علاوه بر اینکه دستگاه ها هر زمان که نیاز داشته باشند می توانند ارتباط با مشخصات مورد نیازشان را برقرار کنند، به دلیل آنکه دیگر تمامی انتخاب ها توسط دستگاه ها صورت می گیرد هوشمندی در حال رشدی را در تمامی لایه ها شاهد خواهیم بود. اما تحول بزرگ نسل پنجم تنها به این دست از بهبود ها ختم نمی شود، نسل پنجم با ایجاد امکان ارتباط های دستگاه به دستگاه بدون توجه به نوع دستگاه ها نیاز دائم کاربران به وجود زیر ساخت های ارتباطی مانند ایستگاه های مخابراتی را از میان بر می دارد و این مهم آغاز تحول مدل های کسب کار خواهد بود که یکی از مهمترین آن ها بانکداری است. در این مقاله به بررسی تاثیرات ظهور نسل پنجم و ارتباط های دستگاه به دستگاه بر سیستم های بانکداری خواهیم پرداخت و سعی خواهیم کرد در ادامه آن کسب و کاری را پیشنهاد دهیم که می تواند بر اساس این ساختار در آینده بانکداری ظهور کند.
ارتباط های بی سیم در اوایل سال 1970 به معرض ظهور رسید. چهار دهه بعد، تکنولوژی بی سیم تکامل پیداکرد و نسل اول تا نسل پنجم به ترتیب مطرح شدند. اما این بار نسل پنجم مزایا و خدماتی را به کاربران پیشنهاد می دهد که هیچ گاه قبل از این تجربه نکرده اند. این مزایا است که نسل پنجم را به قدرتمند ترین با وجود درخواست های عظیم قرار می دهد.
از نسل اول تا نسل پنجم
اولین سیستم ارتباطی سلولی تجاری در اندازه بزرگ در سال 1980 گسترش یافت که به عنوان سیستم های نسل اول شناخته شد. سیستم های نسل اول بر روی تکنولوژی آنالوگ با پهنای باند کم ساخته شدند که سرویس صوتی پایه را ارائه می کردند. این سیستم ها با تکنولوژی شبکه های مخابراتی سلولی نسل دوم در اوایل 1990 جایگزین شدند. شبکه های نسل دوم به عنوان شروع عصر ارتباطات صوتی دیجیتال شناخته می شود و یک کانال ارتباطی امن و قابل اطمینان را فراهم می آورد. همچنین سیستم های نسل دوم از تکنولوژی تسهیم زمانی و تکنولوژی تسهیم کد استفاده می کنند و امکان نرخ ارسال بالاتری را فراهم می کند. تکنولوژی های دیجیتال نسل دوم ظرفیت گسترش یافته، بهبود در کیفیت صدا، امنیت بهتر و سرویس های خاصی همچون شماره تماس گیرنده، انتقال تماس و پیام کوتاه را فراهم آورد. یکی از مهمترین امکانات نسل دوم رومینگ بود که اجازه می داد کاربران بدون مرز در میان فراهم آورندگان سرویس حرکت کنند.
نسل سوم یا ارتباط های بین المللی سیار 2000 چندین سال بعد کاربردی شد. تکنولوژی نسل سوم به دلیل امکان برقرار دسترسی کاربران به اینترنت از طریق دستگاه های موبایل و لپ تاپ مورد توجه چشمگیری قرار گرفت.سرعت انتقال داده در آن تا 2 مگابیت بر ثانیه بود و می توانست امکان تماس صدا و تصویر را با هم، انتقال فایل، اینترنت، تلوزیون آنلاین، و استفاده از بازی ها ایجاد کند.
تکنولوژی نسل چهارم که از مهمترین الزامات آن حداکثر سرعت سرویس دهی 100 مگابیت بر ثانیه در حرکت بالا و 1 گیگابیت بر ثانیه در حرکت پایین است در سال 2008 به ظهور رسید.
 آنچه در نسل پنجم باعث تحول می گردد
  معماری دستگاه محور
معماری ایستگاه پایه محور ، سیستم های سلولی می تواند در نسل پنجم تغییرات اساسی داشته باشد. شاید زمان اون رسیده که یک بازبینی در مفاهیم uplink و downlink ، همچنین کانال های کنترل و داده، برای مسیریابی بهتر اطلاعات با اولویت ها و اهداف مختلف به مجموعه مختلف گره ها در شبکه انجام گیرد.
 هوشمندی و نسل پنجم
  • مدل هوشمندی تعریف شده در نسل پنجم
نسل پنجم به عنوان جانشین ارتباطات تلفن همراه در آینده، در حقیقت با هدف دستیابی به یک سیستم هوشمند طراحی شده است. سیستم هوشمند شامل تعریف مختلفی در جنبه های مختلف سیستم می شود.
 1.شبکه هوشمند
 شبکه هوشمند می بایستی شامل قابلیت های مختلفی در سیستم نسل پنجم باشد. یکی از قابلیت هایی که نسل پنجم نیاز دارد، قابلیت سازگاری سناریوهای مختلف با هدف دستیابی به بهینگی در سیستم است. نسل پنجم می-بایست قادر به شناسایی موقعیت های مختلف و ارائه راه حل های مناسب بر اساس پارامترهای دریافت شده توسط سیستم باشد. این توانایی ها عبارتند از شناسایی/ یادگیری / پیش بینی زمینه مورد نظر، یادگیری راه حل برای هر زمینه، در نظر گرفتن راه حل های مناسب برای زمینه خاص، یافتن راه حل جدید و حاکم. شناختن/ یادگیری / پیش بینی زمینه مورد نظر، در توسعه دانش با توجه به شرایط متفاوتی و توالی آنها مفید خواهد بود، در حالی که یادگیری راه حل برای هر زمینه، جهت فراهم آوردن مدیریت مناسب دریک زمینه خاص مورد استفاده قرار می گیرد.
 2.طیف هوشمند
 به منظور پشتیبانی از سرعت بسیار بالا نرخ داده، نسل پنجم نیازمند یک طیف جدید فرکانسی است با خاصیت مکمل بودن برای استاندارد قبلی یعنی نسل سوم و چهارم. با این حال، هر برنامه کاربردیی نیاز به طیف جدید ندارد. تا زمانی که نسل چهارم قادر به پشتیبانی از پهنای باند مورد نیاز باشد، می تواند سیستمی را فراهم نماید تا برنامه ها را اجرا کند.
 3.برنامه های هوشمند: اطلاعات هوشمند
 از نقطه نظر محتوای برنامه ها، برای آنها سیستم هوشمند ماشین ها و اشیاء تعریف شده است. بنابراین کاربران نسل پنجم دیگر تنها انسان ها نیستند بلکه شامل دستگاه هایی هم هستند که به شبکه وصل شده اند. ایده کلیدی اینترنت اشیاء صرفا یک اتصال از همه ماشین ها نیست، بلکه این است که چگونه اطلاعات تولید شده می تواند برای تولید دانش جدید مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، فرض کنید سیستم سنجش میزان مصرف برق در یک شهر توسط اینترنت اشیاء تعبیه شده است، و همچنین امکان جمع آوری اطلاعات از میزان مصرف برق هر خانه نیز امکان پذیر باشد. اطلاعات پس از آن توسط شورای شهر بررسی خواهد شد تا مشخص گردد توزیع شدگی برق برای کدام منطقه باید بیشتر باشد. شهرها همچنین می توانند یک طرح تخفیف (امتیاز یارانه سبز) برای خانه ای که قادر به صرفه جویی در مصرف برق هستند، ایجاد نمایند. بنابراین به این درک مشترک خواهیم رسید که یکی از نتایج مهم اجرای گسترده اینترنت اشیاء، وجود داده های بزرگ است. با این حال، در دوران نسل پنجم، ما نیاز به چشم اندازی بیش از داده های بزرگ داریم. بنابراین، چشم انداز برنامه های کاربردی هوشمند در نهایت با مفاهیم داده های هوشمند مرتبط خواهد بود. در اصل، داده های هوشمند با مقدار زیادی از داده های اطلاعاتی سرو کار دارند که به عنوان یک نتیجه از اتصال دستگاه ها، انسان و دیگر عناصر الکترونیکی به اینترنت خواهد بود. داده ها به عنوان "هوشمند" در نظر گرفته می شوند پس از فیلترینگ برای جدا کردن "داده های نویزی" برای به دست آوردن "اطلاعات با ارزش" انجام شود. در نتیجه، استخراج اطلاعات لازم که منجر به مشخص شدن راه حل روشن و استراتژیک قابل اجرا می شود امکان پذیر خواهد بود.
 نسل پنجم و تاثیرات کسب و کار بانکداری
 رشد بانکداری امروزی در نتیجه ی پیشرفت خودپردازها، اینترنت بانک و موبایل بانک ها می باشد. بانک ها برای مشتری های کنونی شان به دنبال رضایت و برای مشتری های جدید موبایل بانک و اینترنت بانک را پیاده سازی می کنند تا خدمات دهی را آسان تر، ساده تر و جذاب کنند. کامپیوتری شدن، شبکه های بیسیم، خودپردازها، اینترنت بانک ها و موبایل بانک ها می تواند هر مشتری در هر شعبه از هر بانکی با مشتری در هر بانک دیگر بدون در نظر گرفتن زمان، مکان یا مرزهای فیزیکی ارتباط برقرار کند. با گسترش فن آوری بانکداری، کاربران عمومی و یا مشتریان خود بانک می توانند با گوشی های هوشمند خود در بانک حساب باز کنند. سیستم های بی سیم نسل پنجم (5G) در واقع استانداردهای مخابرات موبایلی را فراتر از فن آوری نسل چهارم در از نظر سرعت، پهنای باند، نرخ انتقال داده و بازدهی کارآیی سیگنال را پدید می آورد. تحقیقات و تحلیل ها روی فن آوری های نوین به فن آوری های کنونی در دست کاربران کمک می کند. در این بخش به ظور خاص به تاثیرات تکنولوژی جدید نسل پنجم بر روی بانکداری خواهیم پرداخت و، برنامه های کاربردی سپرده ی دیجیتال، برنامه های کاربردی پرداخت صورت حساب، عکس، اسکنر کارت اعتباری، گوشی های هوشمند، نشست های مجازی، برنامه های کاربردی پرداخت موبایلی و برنامه های کاربردی پیشرفته ی خودپردازی که جزو فن آوری بانکداری نوین به شمار می رود، بررسی می شود. فن آوری های جدید با استفاده از مزایا، منافع، محدودیت ها و معایب آن تحلیل می شود.
تأثیرات فناوری ارتباطات بی سیم و اینترنت یک انقلاب جدی در حوزه ی خدمات و عملیات بانکی انجام داده است. بانکداری تلفن هوشمند با بانکداری معمولی تلفن همراه به خاطر ویژگی های یکتا و نوآورانه ی تلفن های هوشمند متفاوت است. با رشد عملیات تجارت الکترونیک در سطح دنیا، جدای از چند روش یا تکنیک پرداخت که در عمل اجرا می شود، انواع نوینی از پرداخت های الکترونیکی نیز در سال های اخیر پدید آمده اند. همانطور که کاربران جوان تر گرایش بیش تری به تلفن های هوشمند دارند، احتمال بیشتری هست که با توجه به در دسترس پذیر بودن خدمات بانکداری تلفن همراه مانند انتقال وجه، مانده گیری، واریز وجه و یا پرداخت قبوض از این خدمات بهره گیری کنند. برای نمونه مشتریان می توانند با کمک خواننده اثر انگشت که در تلفن های همراه هوشمند می باشد، به حساب های بانکی خود دسترسی پیدا کنند.
ارتباطات سلولی تغییرات غیر قابل مقایسه و سریع را طی چند سال گذشته به ارمغان آورده است. با به کار گیری فن آوری-های بی سیم مانند WAP ، تلفن های هوشمند می توانند به دستگاه های پرداخت کامل تبدیل شوند و هر دو پرداخت خرد و کلان را انجام دهند. فن آوری نسل پنجم در حال تبدیل شدن به یک انقلاب نوین در ارتباطات بی سیم تلفن می شود. از طریق معماری فوق العاده ی هسته ی نسل پنجم، تجارت با موبایل، اینترنت و یا هر سرویس دیگری بسیار پر سرعت می گردد چنان که با استاندارد یکتایی که در آن همه ی اپراتورهای شبکه به یک هسته واحد متصل می شوند حتی اگر هر یک از آن ها تکنولوژی های دسترسی شان به این هسته ی واحد متفاوت باشند. فن آوری نسل پنجم، یک جهان بی سیم واقعی بدون هیچ محدودیتی در تکنولوژی دسترسی، اتصال، پهنای باند، سرعت و یا منطقه ی پوشش دهی را می سازد. این قسمت بر روی بانکداری دستگاه
های هوشمند تمرکز دارد و شامل برخی از ویژگی های پیشرفته می باشد که تراکنش های بانکی را در هر کجا، هر زمان و یا هر جا انجام پذیر می کند و عمدتا روی شش سرویس تمرکز دارد که نام های آن ها، واریز وجه دیجیتال، برنامه ی پرداخت قبوض با عکس، اسکنر کارت اعتباری گوشی هوشمند، جلسه های الکترونیکی، برنامه های ATM پیشرفته و برنامه های پرداخت موبایل می باشد.
 تلفن هوشمند دارای فن آوری نسل پنجم در بانکداری
 فن آوری نسل پنجم (5G) هنوزعملیاتی نشده است. فن آوری نسل پنجم یک استاندارد ارتباطی تلفن همراه است که نسبت به نسل چهارم، از دیدگاه سرعت، پهنای باند، و بازدهی توانی سیگنالی بهتر و پیشرفته تر است. بخش های گوناگون تلفن های هوشمند دارای فن آوری نسل پنجم در بانکداری عبارتند از برنامه های واریز وجه دیجیتال، برنامه ی پرداخت قبوض با عکس، اسکنر کارت اعتباری گوشی هوشمند، جلسه های الکترونیکی، برنامه های ATM پیشرفته و برنامه های پرداخت موبایل که در شکل 3 پیداست.
 1. برنامه های واریز وجه دیجیتال:
 فن آوری اینترنت، استانداردهای ارتباطات بی سیم موبایل و برنامه های تلفن های همراه، واریز وجه و مانده گیری را نسبت به سیستم کهنه ی کاغذی بسیار ساده ترکرده است. در برنامه های واریز وجه دیجیتالی که در گوشی های هوشمند به کار می رود، کاربران می توانند چک را واریز کنند و عکس دو طرف چک یا تصویر اسکن شده ی دیجیتال چک را برای پردازش مورد نیاز به بانک ارسال کنند. در بانک هم چک به عنوان یک واریز پردازش می گردد.
 2.برنامه ی پرداخت قبوض با عکس:
 در این برنامه ها، اطلاعات قبض پس از گرفتن عکس دیجیتال، به حساب کاربری کاربر فرستاده می شود. جزئیات قبض همچون
مبلغ پرداختی، آخرین مهلت پرداخت قبض و همچنین سازمانی که باید قبض برای آن پرداخت گردد، در حساب کاربری گردآوری شده و مبلغ قبض به صورت الکترونیکی پرداخت می شود. با تنظیم تاریخ مورد نظر، پرداخت صورتحساب به صورت منظم با این برنامه ها، می تواند خودکار پرداخت می گردد.
 3.اسکنر کارت اعتباری گوشی هوشمند:
 معمولا کارت اعتباری توسط اسکنر یا کارت خوان فروشنده اسکن می شود که احتمال هک و به دست آوردن رمز در این حالت بیش تر است. در تلفن های هوشمند دارای اسکنر کارت اعتباری، کارت های اعتباری مشتریان توسط اسکنر گوشی خود مشتری اسکن می شود نه اسکنر فروشنده، و اسکنر گوشی مبلغ پرداختی را از کارت اعتباری مشتری کم کرده و به فروشنده می افزاید و بدین سان احتمال هک شدن رمز مشتری بسیار کاهش پیدا می کند.
 4.جلسه های الکترونیکی:
 حضور الکترونیکی با متصدی بانک یا مسئول وام مفهوم نوینی می باشد که در آینده ای نه چندان دور معرفی می گردد. بدین صورت که مشتری یا کاربر باید نوبت یک قرار ملاقات الکترونیکی برای انجام کارهای بانکی با متصدی بانک را بگیرد. از طریق این خدمات کاربر می تواند یک حساب جدید را باز کند و یا می تواند برای وام درخواست دهد.
 5.برنامه های پیشرفته ی خودپردازها:
 به منظور حفظ اعتماد و ایمنی مشتریان کنونی و به دست آوردن مشتریان جدید در تراکنش های ATM، موسسات بانکی باید یک مکانیسم قوی امنیتی را در نظر بگیرند و از این طریق بر تراکنش ها یا کاربران جعلی مسلط شوند تا ضریب نفوذ آن-ها به خودپردازها را کاهش دهند. در این برنامه ی ATM پیشرفته، به محض اینکه کاربر در مقابل شمارنده ی ATM قرار می گیرد تشخیص چهره ی کاربر توسط سیستم تشخیص چهره که در دستگاه های ATM کار گذاشته می شود، پردازش می-شود. سپس پردازش انجام شده به سرور بانک فرستاده می شود و با الگوی ذخیره شده در سرور بانک ارزیابی می گردد. هنگامی که کاربران از طریق ارتباطات بی سیم OTP را در برنامه وارد می کنند، OTP به یک بانک ارسال می شود و دوباره با OTP تولید شده مطابقت داده می شود، اگر هماهنگ باشد، دستگاه ATM اجازه ی انجام تراکنش کاربر را می دهد.
6.برنامه های پرداختی موبایل:
 در برنامه های پرداخت موبایل، ابتدا اطلاعات کارت اعتباری کاربر روی برنامه های تلفن همراه بارگزاری می شود. کاربران ممکن است کارت های گوناگونی از بانک های مختلف را داشته باشند که در این حالت پس از انتخاب کارت دلخواه، همه ی اطلاعات کارت انتخابی به برنامه ی تلفن همراه بارگذاری می شود، سپس دکمه ی تائید را می زند. پس از این فرآیند، تراکنش همچون گذشته روی کارت اعتباری انجام می گردد.
 بررسی بانکداری با تلفن های هوشمند دارای فن آوری نسل پنجم
 اکنون به محدودیت ها، نواقص و برتری های این شش برنامه ی کاربردی پیش گفته که برای فن آوری های بانکداری هستند، می پردازیم.
 امتیازات:
  • کاهش کاربری کاغذ
  • افزارهای تراکنشی همه جا در دسترس
  • افزایش سرعت و پهنای باند
  • پرداخت خودکار قبوض
  • افزایش امنیت رمزهای کاربران با وجود اسکنرهای کارت های اعتباری به کار رفته در گوشی های هوشمند
  • صرفه جویی زمانی برای کاربران در جلسه های الکترونیکی
  • دشوارتر شدن نفوذ به خودپردازهای پیشرفته و اعتماد بیش از پیش کابران به خودپردازها
  • پرداخت همه ی قبوض بدون دیدن متصدی بانک
  • در صورت دانستن کاربری گوشی های هوشمند، بهره مندی بسیار ساده از این سرویس ها
  • خدمات را کاملا جذاب و موثر فن آوری نسل پنجم
  • به دست آمدن استاندارد یکتا برای ارتباطات بی سیم در پی پیدایش فن آوری نسل پنجم
برتری ها:
 گسترش جهانی خدمات بانکداری تلفن هوشمند
  • توانایی به دست آوردن یک پایگاه مشتری بزرگ تر به دلیل خدمات فراگیر
  • توانایی استفاده از محبوبیت رو به رشد بانکداری تلفن هوشمند از طریق برنامه های سپرده (واریز وجه) دیجیتال
  • افزایش شهرت بانک با ارائه ی خدمات سریع و مطمئن به مشتری خود
  • گسترش کاربران تلفن هوشمند
  • توانایی جذب تاجران، مهندسان نرم افزار و یا دیگر متخصصان به دلیل ماهیت حرفه ای بانک ها
  • ارائه ی کیفیت خدمات با توجه به تکنولوژی نسل پنجم
محدودیت ها:
  •  عدم پشتیبانی از فن آوری جدیدتر
  • شکست احتمالی محصولات به علت عدم پذیرش مشتری
  • رقابت عمومی صنعت بانکی
بدی ها:
 نیاز به حافظه و پردازنده های بالا در سرورهای بانک
  • افازایش مدت زمان تراکنش ها
  • عدم پشتیبانی از فن آوری
  • پژوهش های آغازین روی فن آوری هزینه بر خواهد بود
  • نبود نیروهای آموزش دیده
  • امکان سوء استفاده از خدمات، به ویژه در جلسه ی الکترونیکی
  • فناوری نسل پنجم در طول اجرای اولیه ی آن گران تر می شود
جمع بندی
نفوذ سریع اتصال بی سیم، تقریبا افزایش چشمگیری داشته است و استفاده از داده های بی سیم (چند رسانه ای) و گسترش وسیعی از دستگاه های هوشمند با ویژگی های غول پیکر، به تدریج مرحله ای را برای تکامل سلول های نسل بعدی یعنی به سمت نسل پنجم آورده است. سیستم های بی سیم نسل پنجم قبلا افزایش چند برابر نرخ داده، اتصال و کیفیت سرویس را نوید داده اند. انتظار می رود که تعداد زیادی از برنامه های جدید مانند اینترنت اشیا، شبکه های هوشمند و اینترنت وسایل حمل و نقل، تحت چتر سیستم نسل پنجم پشتیبانی شوند.
 
نظرات کاربران
نظر شما
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران :
لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی :