تاریخ 1396/05/09         ساعت 11:01:51     گروه خبری خبر

هر شهروند یک کیف پول الکترونیکی
شرکت سامانه‌های سیمرغ تجارت سال ۱۳۹۱ در زمینه ارائه راهکارهای نوین بانکی با تمرکز بر پرداخت خرد الکترونیکی فعالیت خود را آغاز کرد.بانک تجارت به عنوان اولین بانک به حوزه پرداخت خرد ورود کرد و با همکاری شرکت توسن شرکتی را برای پروژه‌های کیف پول الکترونیک تأسیس نمود. هم‌اکنون با گذشت ۵ سال، این شرکت در شهرهای تهران، پردیس، اندیشه، اراک، یزد و زنجان سرویس و خدمات پرداخت خرد را ارائه می‌کند.
به تازگی علیرضا کریمی، مدیر سابق بانکداری متمرکز بانک تجارت به عنوان مدیرعامل جدید شرکت سیمرغ تجارت معرفی شده است. به همین بهانه و برای آشنایی بیشتر با کریمی و پروژه‌ها و برنامه‌های آتی شرکت سیمرغ تجارت با او گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.
علیرضا کریمی از مدیران با سابقه در حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک است، او می‌گوید یکی از بزرگترین افتخاراتش کار کردن و رشد کردن از سطوح کارمندی بانک بوده است. در مقابل او که می‌نشینی اولین چیزی که توجهت را جلب می‌کند آرامش و خونسردی اوست. در لابه‌لای صحبت‌هایش ایده‌های نابی را پیدا می‌کنی که نشان از تسلط او در حوزه کسب و کار پرداخت الکترونیک مخصوصاً کسب و کارهای نوپا دارد. او از معدود افرادی است که هم سابقه کار در شبکه بانکی را دارد و هم در صنعت پرداخت الکترونیک فعالیت داشته و هم تحصیلاتش در حوزه کارآفرینی با گرایش فناوری اطلاعات است.
او در رابطه با تحصیلاتش می‌گوید: لیسانس من حسابداری است، فوق لیسانم را در زمینه کارآفرینی در دانشگاه تهران خواندم و در ادامه به دلیل علاقه به این رشته و ارتباط آن با حوزه تخصصی فعالیتم در بانک در مقطع دکتری، کارآفرینی را با گرایش فناوری اطلاعات ادامه دادم.

کریمی از سال ۱۳۶۹ در بانک تجارت استخدام شده و آغاز همکاری او با بانک تجارت مصادف با سال‌هایی بوده که مکانیزاسیون شعب بانک و مجهز شدن آنها به کامپیوتر درتمام شعب بانک در سراسر کشور آغاز گردید.
کریمی می‌گوید: من در شعبه کار نکردم و از بدو استخدام در بانک در حوزه انفورماتیک مشغول بودم ولی در مقطعی بین سال‌های ۶۹ تا حدود ۷۴ برای تجهیز شعب به مدت ۵ سال به شعب بانک در سراسر کشور رفت و آمد داشتیم.او می‌گوید: برای اینکه یک شعبه را به کامپیوتر تجهیز کنیم و به کارمندان شعبه آموزش دهیم چیزی حدود ۱۵ روز در یک شعبه می‌ماندیم و بهتر است بگویم در آن شعبه زندگی می‌کردیم و همین موضوع باعث می‌شد تا به مرور با کلیه امور شعب از صندوق تا اعتبارات آشنا شویم.
سپس کریمی در مدیریت انفورماتیک بانک تجارت به عنوان رئیس دایره ATM مشغول به کار می‌شود که مشخصاً وظیفه‌اش نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های خودپرداز برای بانک تجارت بوده است. همچنین صدور اولیه کارت‌های بانک تجارت هم از آنجا آغاز شده است.
اولین دستگاه خودپرداز
کریمی در خصوص اولین دستگاه خودپرداز می‌گوید: حدود سال ۱۳۷۰ بود که بانک تجارت به‌عنوان اولین بانک دستگاه ATM را وارد ایران کرد. نام دستگاه Dibold محصول کمپانی فیلیپس بود در آن مقطع هیچ بانکی در ایران این دستگاه را نداشت. حتی خاطرم هست که من آن زمان در آن حوزه مشغول نبودم و در دایره ریزکامپیوترها فعالیت می‌کردم و کارهای کامپیوتری نمودن شعب را انجام می‌دادم. وقتی این دستگاه را در نمایشگاه دیدم خیلی از بازدیدکنندگان که می‌آمدند نمی‌دانستند این دستگاه پول پرداخت می‌کند.
در ابتدا این دستگاهها به صورت local و محلی سرویس ارائه می‌کرد و به‌صورت شبکه نبود مثلاً” دستگاهی که در شعبه مرکزی بود صرفاً” به مشتریانی که از همان شعبه کارت گرفته بودند خدمت ارائه می‌کرد و بعداً”دستگاه‌ها به یک سوییچ متصل شدند که توسط “شرکت داده پردازی” تولید شد وصل شدند همانطور که ملاحظه می‌کنید اولین سوییچ کارت تولید داخل حدود ۲۲ سال پیش در بانک تجارت متولد شد. در اصل از همان‌جا بود که من به واسطه راه اندازی این دستگاه‌ها درگیر کار بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک شدم. بعد از آن زمان هم به‌مرور کارگروه‌های پرداخت‌های خرد در اداره نظام‌های پرداخت شکل گرفت و مباحث اتصال به شتاب مطرح شد بین سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۲ که مسئولیت دبیری کمسیون انفورماتیک بانک‌ها را بانک تجارت بر عهده داشت مستقیماً درگیر برگزاری جلسات به‌عنوان دبیر جلسات بودم و خاطرم هست که با محوریت بانک تجارت حرکت‌های بسیار خوبی در حوزه بانکداری الکترونیک انجام شد.
کریمی می‌گوید: دایره ATM به نوعی نقطه شروع بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک در بانک تجارت بوده است که بعدها در همان واحد سرویس‌های تلفن بانک،SMS بانک و اینترنت بانک طراحی و به مشتریان ارائه شد که این تنوع خدمات باعث شد آن دایره کوچک به‌مرور تبدیل به معاونت خدمات نوین گردد.
کریمی بعد از چندین سال فعالیت در دایره ATM بانک به سمت معاونت اداره کارت و خدمات نوین منصوب می‌شود و بعد از آن هم به ریاست اداره مزبور منصوب می‌شود.
او از حس خوبی که در تغییر و حرکت و در جا نزدن در یک نقطه است برایمان گفت. طی کردن تمام پله‌های پیشرفت یکی پس از دیگری مؤید این طرز تفکر اوست. او می‌گوید آنقدر فرصتمان کم است که بهتر است از این فرصتها برای ساختن و رها کردن استفاده کنیم تا هم خود از لحاظ روحی و فکری بزرگ شویم و هم باعث رشد همکاران جوانترمان شویم به نظر می‌رسد همین نگرش باعث شده که او در طی ۲۷ سال زندگی سازمانی در بانک محبوبش تجارت درک کاملی از تمام شرایط کاری در رده‌های مختلف سازمانی داشته باشد.
در سال ۱۳۹۱ در معاونت فناوری اطلاعات بانک تجارت مدیریتی به نام مدیریت بانکداری متمرکز و توسعه خدمات الکترونیکی شکل گرفت که مهم‌ترین وظیفه آن بحث بانکداری متمرکز یا Core Banking بود.
کریمی در فروردین سال ۱۳۹۲ به‌عنوان رییس اداره تحقیق و توسعه خدمات نوین در آن مدیریت فعالیت خود را ادامه داده و یک سال بعد به عنوان مدیر امور بانکداری متمرکز و توسعه خدمات الکترونیکی بانک تجارت معرفی می‌شود و تا دی ماه سال ۱۳۹۴ با همان سمت فعالیت خود را ادامه می‌دهد. در این سال بانک تصمیم به تجدید ساختار می‌گیرد و مأموریت اجرا و پیاده‌سازی Core Banking را به یکی از شرکت‌های تابعه بانک تجارت بنام TID” یا تاتا” واگذار می‌کند که کریمی در همان سال برای ادامه امور مربوط به Core Banking به همراه ۲۰ نفر از مسئولین و کارشناسان خبره بانک به‌عنوان مدیر گروه کسب و کار بانکی به آن شرکت مأمور می‌شود.
تا خرداد سال ۱۳۹۶ که به ایستگاه سیمرغ می‌رسد.
بعد از اینکه کریمی مختصری از ۲۷ سال حضور خود در شبکه بانکی و صنعت پرداخت الکترونیک برای ما تعریف کرد از سیمرغ و فعالیت‌های حاضرش پرسش‌هایی مطرح کردیم که در ادامه می‌خوانید.
در حال حاضر وضعیت شرکت سیمرغ را چگونه ارزیابی می‌کنید و در چند شهر سرویس ارائه می‌دهید؟
در حال حاضر شرکت پروژه‌های خوبی را در دست اجرا دارد و در شهرهایی مانند زنجان، اراک، شهر اندیشه، پردیس و در شهر تهران و در برخی اماکن تفریحی مانند پارک ارم و مجتمع رفاهی و تفریحی چابکسر حضور بسیار خوبی دارد و خدمات پرداخت خرد را در قالب کیف پول الکترونیکی ارائه می‌دهد. به زودی پروژه‌ یزد که یکی از نوآورانه‌ترین پروژه‌های ما در حوزه کیف پول است عملیاتی خواهد شد.
سیمرغ هنوز در ابتدای راه است و باید سقف پروازی بالاتری را تجربه کند، رسیدن به نقطه‌ای که بتوان به هر شهروند یک کیف پول الکترونیکی با کاربری جامع داد و شهری بدون پول فیزیکی را طراحی نمود. یکی از اهدافی که ما دنبال می‌کنیم این است که از استانداردها و تجارب بین‌المللی در حوزه پرداخت‌های خرد بیشتر استفاده کنیم. یعنی روی راهکارهای خارجی بیشتر کار کنیم و بتوانیم با جدیدترین روش به بازار وارد شویم.
حوزه کیف پول هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده است. مانند حوزه مدارس، سینماها، نانوایی‌ها و حتی روزنامه فروشی‌ها و خیلی مکانهای دیگر که کیف پول می‌تواند به راحتی مورد استفاده قرار بگیرد و پرداخت خرد در آنجا انجام شود ولی هنوز در بیشتر این اماکن کارت بانکی برخط استفاده می‌شود.
به عقیده من باید مسیری را برویم که استفاده از کارت بانکی مثل استفاده از چک فقط در صورت احساس نیاز در موارد خاص ضرورت پیدا کند چون به نظر من اهمیت و حساسیت کارت از ابزاری مثل چک کمتر نیست. هنگامی که شما چکی را می‌نویسید و خرج می‌کنید نگرانی‌هایی بابت دست‌کاری شدن آن دارید و این در مورد کارت بانکی نیز صادق است. زمانی که کارت را روی دستگاه کارتخوان می‌کشید هم ممکن است کارت و یا رمز شما مورد سوء استفاده قرار گیرد بنابراین باید ابزاری مانند کیف پول الکترونیکی را در اختیار مشتریان قرارداد و فراگیر نمود تا استفاده از کارت بانکی برخط را محدود به پرداخت‌های ماکرو نماییم.
سیمرغ هنوز در ابتدای راه است و باید سقف پروازی بالاتری را تجربه کند، رسیدن به نقطه‌ای که بتوان به هر شهروند یک کیف پول الکترونیکی با کاربری جامع داد و شهری بدون پول فیزیکی را طراحی نمود.
برای آینده سیمرغ چه برنامه‌هایی دارید و از لحاظ استراتژی قصد ورود به چه حوزه‌هایی را دارید؟
یکی از اهداف و استراتژی‌هایی که دنبال می‌کنیم این است که به زودی در تمام شهرهایی که خدمت‌دهی داریم و یا شهرهایی که در آینده ورود پیدا می‌کنیم بتوانیم اکوسیستم پرداخت خرد سیمرغ را ایجاد کرده و ارتباطی بین این اکوسیستم و کسب و کارهای مختلف برقرار کنیم. یکی از مزیت‌هایی که کیف پول دارد این است که می‌تواند به راحتی وارد کسب و کارهای مختلف شود، با سابقه خوب بانک تجارت به‌عنوان اولین بانکی که شهرکهای الکترونیکی را به دانشگاههای سراسر کشور توسعه داد می‌توان نسل دوم شهرک‌های الکترونیکی هوشمند را با ورود کیف پول الکترونیکی در قالب کیف پول الکترونیکی سازمانی توسعه داد.
حجم زیادی از خدمات شرکت‌هایی که در حوزه کیف پول فعالیت می‌کنند در زمینه حمل و نقل است؛ شرکت سیمرغ به جز این حوزه در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کند؟
سیمرغ در حال حاضر به ‌جز حوزه حمل و نقل در اماکن تفریحی مانند پارک ارم و مجتمع تجاری و رفاهی چابکسر هم خدمات پرداخت خرد ارائه می‌دهد ورود به حوزه کسب و کار نانوایی‌ها را هم در شهر اراک تجربه کرده‌ایم.
در ابتدای گفتگو شما راجع به اهمیت ایجاد اکوسیستم صحبت کردید. تشکیل اکوسیستم در سالیان اخیر برای شرکت‌های حوزه پرداخت الکترونیک اهمیت زیادی پیدا کرده است و شرکت‌ها به سمتی حرکت می‌کنند که زنجیره ارزش ایجاد نمایند، به نظر شما دلیل این کار چیست؟
علت تشکیل اکوسیستم این است که در اکوسیستم بازیگران مختلفی وجود دارند. تصور کنید شما می‌توانید به عنوان یک شرکت ارائه‌دهنده پرداخت‌های خرد وارد یکی از شهرهای کشور شوید و با سازمان تاکسیرانی و اتوبوس‌رانی برای ارائه سرویس به توافق برسید ولی فقط می‌توانید به این سازمان‌ها خدمت ارائه دهید ولی وقتی بحث اکوسیستم مطرح می‌شود عملاً می‌خواهید کاربری آن کارت را بیشتر کنید و تعاملی بین عوامل دخیل در آن اکوسیستم به وجود بیاورید. فرض کنید اگر ما اکوسیستم پرداخت خرد را در شهری به وجود بیاوریم و مدارس، مراکز تفریحی، حوزه حمل و نقل و… داخل این اکوسیستم باشند یکی از وظایف ما همان‌طور که پیش‌تر هم گفتم ایجاد ارتباط بین این کسب و کارها است. این ارتباط خیلی به تقویت این اکوسیستم کمک کرده و پایداری آن سرویسی که ارائه می‌دهیم را بالا می‌برد. شما اگر کارت شهروندی را فقط در دو نقطه پذیرش کنید «تاکسی‌رانی و اتوبوس‌رانی» خیلی زود این مزیت رقابتی از بین می‌رود ولی وقتی در یک اکوسیستم این پذیرش صورت بگیرد، چرخه پایداری آن بیشتر خواهد شد و کاربری آن افزایش خواهد یافت و شما به عنوان دارنده کارت می‌توانید هرکجا که می‌روید این کارت را استفاده کنید.
نکته‌ای که به نظر من مغفول مانده ارتباط بین close loop هایی است که توسط شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمت کیف پول در شهرهای مختلف باید وجود داشته باشد و در حال حاضر وجود ندارد البته این اتفاق در سیمرغ تجارت افتاده و اخیراً با شرکت آتی شهر از شرکت‌های زیرمجموعه تجارت الکترونیک پارسیان که ارائه‌دهنده خدمات کیف پول می‌باشد همکاری خوبی داریم و قرار است در هر شهری که سیمرغ تجارت فعال هست کارت‌های آتی شهر هم بپذیریم و برعکس.
شرکت سیمرغ در حوزه گردشگری و توریستی محصولی را ارائه نخواهد کرد؟
یکی از پروژه‌هایی که ما با همکاری بانک تجارت به دنبال آن هستیم، توریست کارت است و بنا داریم انشالله امسال آن را عملیاتی کنیم.
در ابتدای صحبت هایمان از رشته تحصیلی خود (کارآفرینی) و ارتباط آن با مباحث استارتاپی، مخصوصاً در حوزه فین تک گفتید، در حال حاضر شرکت سیمرغ برنامه‌ای برای حمایت و ورود به این حوزه دارد؟
قدم‌هایی برای شروع این همکاری برداشته شده و فعالیت‌هایی با چند شرکت که در حوزه فین‌تک مشغول هستند
آغاز کرده‌ایم.در عصر انقلاب صنعتی چهارم یا عصر دیجیتالی که در آن زندگی می‌کنیم بانک‌ها مجبور هستند یک سری از فعالیت‌های خود را به فین تک‌ها واگذار کنند اگر مروری به گذشته داشته باشیم تا همین چندسال گذشته ارائه خدمات پرداخت قبض یکی از وظایف اصلی بانک‌ها بود به بنید چگونه با پیشران‌های تکنولوژی و ایجاد تنوع در ابزارهای پرداخت این خدمت شعبه محور تبدیل به خدمت مشتری محور شد این اتفاق دیر یا زود در مورد تمام خدمات بانکی خواهد افتاد. در حال حاضر حوزه پرداخت‌های خرد از جذاب‌ترین حوزه‌ها برای شکل‌گیری استارتاپ ها و فین تک‌ها است. شرکت سیمرغ در حال حاضر همکاری خوبی با تعدادی از فین تک‌های این حوزه دارد و در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری یک استارت آپ ویکند در حوزه کسب و کارهای مبتنی بر کیف پول الکترونیکی هستیم
سیمرغ چه برنامه‌هایی برای آینده دارد؟
کیف پول آنلاین جدیدترین محصول سیمرغ است که در پروژه یزد از آن رونمایی خواهیم کرد، همچنین شارژ کیف پول از طریق نرم‌افزارهای موبایل را داریم، چند پروژه دیگر هم در مرحله طرح قرار دارد که در آینده آنها را معرفی خواهیم کرد. بحث دیگری که در شرکت سیمرغ دنبال می‌کنیم، کارت‌های EMV است که بتوانیم در این حوزه نیز ورود پیدا کنیم.
یکی دیگر از حوزه‌هایی که در آینده قصد ورود به آن را داریم بحث پرداخت‌های الکترونیکی در بزرگراه‌ها است که انشالله اگر کنسرسیومی که سیمرغ تجارت در آن حضور دارد در مناقصه برنده شود عملیاتی خواهد گردید.
گفتگو با: علیرضا هوشمند و مریم فریدشاد
منبع : سرمدنیوز
پرداخت برتر
نظرات کاربران
نظر شما
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران :
لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی :